reklama

Korčuľovanie - In-line skating - moje skúsenosti a odporúčania

Jednou z aktivít, ktorým sa venujem je korčuľovanie. A tak som si povedala, že keďže ešte nie som profesionál, tak okrem praxe by sa zišla aj nejaká teória. Asi idem na to z opačného konca, ale človek sa učí na vlastných chybách, nuž a vy po prečítaní tohto článku sa môžete poučiť aj z tých mojich.Základom je asi spomenúť základné delenie - korčuľovanie v zime na ľade, čiže akýsi pokus pre nás amatérov o krasokorčuľovanie, no a na letné korčuľovanie, čiže taký inline - skating. Je leto, a tak sa budem venovať kolieskovým korčuliam.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Dôležitá, na začiatku pre korčuľovanie, aspoň podľa mňa nie je kúpa, ale rozhodnutie sa, že vôbec takúto činnosť chcem vykonávať. Bude to znieť pre niekoho možno zvláštne, ale prvé jazdy to nie je také jednoduché a najmä treba počítať aj s nejakým pádom rovno na zadok. Ochota troška sa strápniť je pre začiatočníka dosť odradzujúca a navyše ja som začala s touto činnosťou po dvadsiatke a to je predsa už len niečo iné, ako sa učiť bicyklovať a padať ako päť ročná a vhodný vek pre začiatok je takmer bez obmedzenia, pretože korčuľovanie neničí kĺby tak, ako napr. beh. Kto chce, má chuť žiť aktívne, spraviť čosi pre svoje zdravie, postavu, či len zmysluplnejšie tráviť voľný čas, pre toho sú korčule ideálne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

(Zopár vlastných fotiek, taký športovo oblečený človek s chráničami, to je predsa aj imidž a motivovať sa dá aj takto,....)

Teraz príde na rad výber. Korčuľa, každý vie asi ako vyzerá, ale pre istotu je to aká topánka, ktorá má v jednom rade rôzny počet koliesok, najčastejšie 3 alebo 4. Na pravej korčule zvykne bývať pripevnená brzda. Nuž, profesionála zo seba už asi robiť nechcete, tak každému by mali postačiť rekreačné, čiže tzv. fitnes korčule. Pred ich kúpou by sme mali zvážiť predovšetkým povrch po akom sa budeme korčuľovať. Žijeme na Slovensku a počet vhodných tratí, mimo hlavného mesta asi nie je dostatok, ja najčastejšie jazdím na sídlisku na pomerne novom asfalte, ktorý nie je taký drsný a najmä ani nie je zničený - diery a podobné nebezpečné prekážky, ktoré si ako korčuliar určite začnete všímať. Povrchu po akom budeme jazdiť treba prispôsobiť kolieska na korčuliach. Kolieska zvyknú mať rôznu tvrdosť, veľkosť a zvyknú bývať aj z rôzneho materiálu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže, čo sa týka tvrdosti , ide vlastne o tvrdosť materiálu z ktorého je koliesko vyrobené. Označuje sa záhadnými číslami - 75 A až 78 A a sú to kolieska vhodné na fitnes koručuľovanie, čiže na tvrdý asfalt a tieto nás zaujímajú. Potom zaraďujeme 80 A až 84 A, ktoré by sa ešte dali použiť a ďalšie vyššie čísla, ale to už je skôr vhodné pre asfalt a rôznych viac zdatných korčuliarov, ktorí jazdia na tzv. agresívny štýl, čiže rôzne skákanie na rampách, prekážkach , rýchlostné jazdy, čomu býva prispôsobená aj korčuľa - jej tvar a materiál z ktorého je vyrobená.

Veľkosť kolieska - najmenšie kolieska s priemerom sú opäť určené, pre agresívny štýl a ide o veľkosti 44 - 59 mm, potom kolieska s veľkosťou 59 - 76 mm určené napr. pre hokej na korčuliach a vhodné pre naše fitnes korčuľovanie sú kolieska s priemerom 76 - 78mm, za ktorými sú ešte kolieska 78 - 82 mm, vhodné na rýchlostné korčuľovanie, preteky a pod. Čiže, čím väčšie koliesko, tým rýchlejšie korčuľa pôjde, ale pozor, tým aj menšia stabilita.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A materiál. Nuž, poznáme kolieska z umelej hmoty - plastové, tie poznáte podľa toho, že kolieska akoby hrkali a dajú sa nájsť skôr na menej kvalitných korčuliach, či detských - lacnejších. No a potom existujú ešte gumové a kvalitnejšie silikónové. Záleží na sume, ktorú ste ochotný do korčulí investovať.

Sem - tam by bola vhodná aj údržba. Kolieska sa zvyknú časom zodrať a treba ich vymeniť, na začiatku ich stačí len tzv. flipping, čiže vymeníme poradie koliečok, časom by sa zišlo kúpiť aj nové. Nie je vhodné jazdiť na mokrom povrchu a ložiskám škodí aj prach.

Dôležitá je aj samostatná topánka. Podľa toho, z akého materiálu je vyrobená rozoznávame mäkké a tvrdé. Ide o materiál, z akého sú vyrobené. Z hľadiska dlhšieho trvania, je skôr vhodnejšia tvrdšia, ale mäkká je zase pohodlnejšia. Ja uprednostňujem mäkšiu, predsa len taká topánka sa tak ľahko nezničí, a ako amatérovi mi je prednejšia pohodlnosť J

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvyčajne pravá korčuľa má vzadu upevnenú brzdu. Zaujímavá to vec, také brzdenie. Nuž, odporúčam učiť sa brzdiť zároveň s prvými krokmi. Menší, nenápadný kopček a až na korčuliach človek zistí, aký môže byť nebezpečný. Ak budete usilovne brzdiť brzdou, tá sa po čase samozrejme zoderie, ale dajú sa dokúpiť a vymeniť, takže učte sa veru usilovne. Hoci ja som po čase prišla na to, že takéto brzdenie veru nie a snažím sa naučiť brzdiť do tzv. téčka, čo je veľmi vhodný postoj aj pri obyčajnom postoji, keď sa nechcete hýbať. Pretože niekoľko krát sa mi na začiatku stalo, že stojím na miernom kopci a ono sa to zrazu začalo hýbať dozadu. Myslím tým samozrejme seba, čo boli na začiatku nepríjemné prekvapenia sprevádzané aj pádmi.

S brzdením samozrejme treba spomenúť aj chrániče. Spočiatku mi bolo aj trápne mať všetky tie vecičky na sebe, ale jeden dva pády a prišla som na to, že majú svoje opodstatnenie, hoci zvykne ma väčšinou posadiť na zadok. Ale aj tak, základné a najdôležitejšie sú podľa mňa chrániče na ruky, dlane, bez ktorých ja veru korčuľovať ani nejdem. Zodreté ruky a kamienky otlačené v dlaniach, tak to je veľmi nepríjemná záležitosť. Vhodná, alebo odporúča sa aj prilba. Priznám sa, veru ja ju nepoužívam. Skôr som si kúpila reflexné pásiky, ktoré mávam na rukách. Myslím, že je vhodné spomenúť bezpečnosť na cestách a ak sa dá, radšej používať chodníky určené špeciálne pre tento druh športu, ak nie, vhodné sú aj prázdne plochy, ale to si treba overiť, pretože na takom parkovisku tiež platia dopravné predpisy. Treba si jednoducho dobre obzrieť okolie a nájsť vhodný terén bez prekážok. Pretože pre korčuliara sú prekážky nielen autá, či ľudia a policajti, ale aj diery na ceste, kamienky, rôzne vetvičky a pod. Zaujímavé je aj to, že korčuliar je považovaný za chodca a chodci sa majú pohybovať na ľavej strane cesty.

Obrázok blogu

(Chrániče na ruky - dlane, veľmi odporúčam)

Obrázok blogu

(Takmer na nerozoznanie, ale o čosi väčšie sú na lakte a ešte o čosi väčšie sú aj na kolená)

Obrázok blogu

( A tá moja koručuľa,...)

No a to najzaujímavejšie na záver. Samotná jazda. Človek sa oblečie, obuje, nasadí všetky možné chrániče a po nazbieraní odvahy prídu prvé kroky. Neviem vám odporučiť presne technicky ako začať. Naštudujte techniku v knižkách, na internete, alebo jednoducho začnite ako viete, časom sa to predsa naučíte. Profesionál už asi nebudete a tak si to len užívajte, pohyb, slniečko,... Nedajte sa odradiť pádmi a pokiaľ sa dá, rovno prvý deň na korčuliach sa postavte do trávy a skúste akože spadnúť, nacvičiť si tieto pády. Vyberte sa s dobrým kamarátom, nech vám to nie je trápne sa hádzať do trávy a padajte. Pri skutočnom páde na ceste sa totižto po takomto menšom výcviku nezľaknete a budete vedieť ako spadnúť. A potom skúšajte, skúšajte a skúšajte. Ja korčuľujem už tretí rok a baví ma to. Nie som v tom až taká dobrá, ale hýbať sa viem, časom sa aj to brzdenie zlepšilo, hoci ešte rezervy mám, ale je to dobrý pocit, s vetrom vo vlasoch sa naháňať na ceste a len tak sa korčuľovať,...

Katarína Klačková

Katarína Klačková

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rada, keď sa okolo mňa niečo deje. Aktívny život a k tomu mi pomáhajú aj "výlety" do prírody - človek sa vyčerpá a zároveň si aj neskutočne oddýchne. Teraz je ozajstných, bez kočíkových túr pomenej, predsa len... rodičovská dovolenka, ale dá sa. Kukuľka, ako volám syna - podrástol a treba zo zaučiť. Postupne začíname. Zoznam autorových rubrík:  Moje aktivityTuristika, príroda a výletySvet naokolo - môj pohľadSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu